Press ReleasesFörpackningsbolaget Wellplast vinnare i entreprenörstävlingen The Serendipity Challenge Sweden 2014

Förpackningsbolaget Wellplast blev vinnare i tävlingen The Serendipity Challenge som korar Sveriges främsta Start Up- eller tillväxtbolag. 25 bolag blev uttagna till finaldagen i Båstad där de fick presentera inför en välrenommerad jury. Utav dessa tog sig åtta bolag till finalen där Wellplast i hård konkurrens blev korad vinnare. Priset är ett tillväxtpaket till ett värde av 500 000 kronor i form av expertisresurser för att utveckla bolaget.

9afa3f88-f9cb-488e-b636-906b8c5b5795

– Wellplast har en mycket intressant produktplattform och har bevisat produktportföljens förträfflighet genom stark tillväxt med god lönsamhet. Wellplast lyckades stå ut i ett starkt finalstartfält, säger Saeid Esmaeilzadeh, medgrundare av Serendipity Innovations och jurymedlem i The Serendipity Challenge.

Wellplast i Munka-Ljungby, ett bolag som grundades 1999 ur ett projekt på Chalmers av Anders Jönzon och Jacob Volckert, levererar förpackningslösningar för transport och lagring för kunder med höga krav på renlighet och fukttålighet. Kombinationen av unika material och en gedigen erfarenhet inom förpackningsutveckling har lett till ett flertal patenterade material och en unik produktionsteknik. Det ledande materialet för transportförpackningar världen över är idag wellpapp, där kunderna ofta upplever problem när fukt eller renhetskrav kommer in i bilden. Genom sina unika material har Wellplast löst denna problematik och levererar rena och fuktsäkra förpackningslösningar med minimal miljöpåverkan. Exempel på industrier Wellplast levererar till är verkstad/fordon, livsmedel, sjukvård och byggindustri. Bolaget har idag kunder över hela Europa och 20 anställda i Munka-Ljungby.

– Det är väldigt spännande och vi är mycket stolta över att vinna i den fantastiska konkurrens som var. Det värdefulla tillväxtpaket som vi nu får ger oss möjlighet att utveckla de bitar vi vill och växa ytterligare, säger Anders Jönzon, vd på Wellplast AB. Konkret kan det till exempel vara vilka utvecklingsprojekt vi ska fokusera på och vilka marknader vi ska bredda oss inom. Utöver den specifika expertisen som vi får är det också väldigt positivt att få andras ögon på verksamheten i en expansionsfas.

3fdf18f5-c1df-42ba-bd69-b28b02233f33

Juryns motivering löd: Wellplast har en unik egenutvecklad teknikplattform och har bevisat styrkan i sin affärsmodell genom bolagets omsättning och vinst. Bolaget har ett starkt entreprenöriellt managementteam och ett tydligt koncept med en definierad marknad. Wellplast har en fantastisk framtidspotential.

På andra plats i tävlingen kom myClosetRoom från Vassmolösa som grundades av Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind 2012 när de var blott 18 år gamla, och på tredje plats kom Bioteria från Täby. myClosetRoom är en garderobapplikation för internet och idag har den virtuella garderoben 23 000 medlemmar med stor geografisk spridning världen över. Bioteria från Täby är ett miljöteknikföretag som utvecklar innovativa biotekniska produkter och helhetslösningar för bland annat avloppsvattenbehandlingar, avfallsteknik, ventilation och professionell hygien, och har funnit lösningar på ett flertal tidigare svårlösta problem inom detta fält.

Övriga finalister:

ConCellae, Gantofta
Bolaget är sprunget ur forskning vid Lunds universitet och utvecklar olika typer av produkter baserade på nyttiga mjölksyrabakterier från honungsbins honung. Dessa mjölksyrabakterier spås bland annat kunna ersätta antibiotika inom vissa behandlingsområden. Tobias Olofsson som är en av grundarna växte upp med en av Sveriges främsta biodlare.

DeoDoc, Stockholm
DeoDoc har utvecklat och lanserat en helt ny produkt på marknaden, en intimdeodorant för kvinnor och siktar på att även utveckla produkter för män. Bolagets intimdeodorant är både gynekologiskt och dermatologiskt testad och tillverkas i Sverige. Företaget är grundat av två systrar som har fått flera utmärkelser för denna affärsidé.

Hammerglass, Förslöv
Bolaget har utvecklat och patenterat ett ”okrossbart” glas som är 300 gånger starkare och väger hälften så mycket som vanligt glas. Idag är Hammerglass i stort sätt ensam på världsmarknaden om att leverera den här typen av ”okrossbart” glas till entreprenadmaskiner. Hammerglass har bland annat ramavtal med flertalet stora nordiska fönstertillverkare. Hammerglass har utsetts till gasellföretag av DI tre år i rad.

Stayble Therapeutics, Göteborg
Stayble Therapeutics utvecklar ett nytt läkemedel mot kronisk ryggsmärta. I dagsläget är steloperation av ett kotsegment den enda behandlingen och kostar cirka 170 000 SEK enbart i sjukvårdsomkostnader och efterföljs av upp till 6 månaders rehabilitering. Stayble har patentansökt användningen av en befintlig läkemedelssubstans som på mellan 1-4 veckor omvandlar en läckande disk till bindväv som stoppar läckaget.

Vivoline Medical, Lund
Vivoline har ett patenterat system för att ta hand om lungor efter att de har avlägsnats från donatorn. Bolagets teknologi mångfaldigar organets ”överlevnadstid” för transport från donator till mottagare upp till 24 timmar. På så vis ökar antalet organ som är lämpliga för transplantation. Företaget är grundat av professor Stig Steen som har ett flertal patent.

Läs mer om tävlingen på:
http://www.serendipitychallenge.se

Bilder från dagen: https://www.dropbox.com/sh/w6kcq4srnnoxbav/AADs8HfFUxx4ro6CP8jALWo2a

För mer information kontakta:
Omid Ekhlasi, Kommunikationschef Serendipity Innovations
omid@sdip.se, 0735-25 25 09